Chcesz nagrać podcast, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Oto garść praktycznych porad, dzięki którym na pewno sobie poradzisz.
Podcast to internetowa publikacja w formie audio – swoisty odpowiednik programu radiowego. W ostatnich latach popularność takich treści wzrosła, głównie ze względu na to, że można ich posłuchać w samochodzie, podczas sprzątania czy na spacerze. Swoje podcasty publikują duże firmy, małe biznesy, nauczyciele, sportowcy… Dołącz do tego grona w kilku prostych krokach.
Pierwszym zadaniem jest oczywiście wybranie tematyki podcastu. Obecnie trudno wymyślić coś na tyle oryginalnego, by nikt jeszcze o tym nie mówił, dlatego warto postawić na unikatowe podejście do tematu – przedstawić go od innej strony czy też z nowej, niecodziennej perspektywy.
Słuchacze przywiązują się do treści, po których wiedzą, czego mogą się spodziewać. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem nagrywania dobrze jest zaplanować częstotliwość publikacji, długość odcinków, formę (np. wywiady, monologi) oraz oprawę audiowizualną.
Chwytliwy, łatwy do zapamiętania tytuł, charakterystyczny dżingiel na początku, proste logo – to podstawa budowania nie tylko swojej marki, ale i zaangażowanej społeczności.
Celem każdego prowadzącego powinno być utrzymanie uwagi widza przez cały odcinek. Jak można to osiągnąć?
A jeśli już o prowadzeniu programu mowa – nie można pominąć wybrania swojej „podcastowej osobowości”. Nie zawsze wystarczy po prostu być sobą. Tworzenie treści w internecie wymaga ciągłego zabiegania o uwagę odbiorcy – powagą, ironią, żartami. Trzeba więc być takim prowadzącym, jakiego samemu chciałoby się słuchać.
Jeśli chodzi o sprzęt, początkowo można skorzystać z dyktafonu w smartfonie. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie będzie to szczególnie wygodne. Tani, ale dobry mikrofon na statywie znacznie poprawia komfort pracy i gwarantuje wyższą jakość dźwięku.
Do nagrań wystarczy nawet najprostszy program do rejestracji dźwięku, który umożliwi również prostą edycję (cięcie materiału na części, usuwanie szumów). Jest nim przykładowo Audacity. Podczas montażu warto wyciąć wszelkiego rodzaju błędy (zająknięcia, pomyłki językowe) oraz hałasy, a także postawić na płynne, dynamiczne przejścia.
Gdy wszystko jest gotowe, czas zaprezentować swoje dzieło szerszej publiczności. Aby opublikować materiał na Spotify albo w Apple/Google Podcasts, trzeba najpierw osadzić go na serwerze (tzw. hostingu). Z powodu rosnącej popularności podcastów, w sieci znajduje się bardzo wiele takich platform – polecamy przejrzeć kilka, by wybrać najdogodniejszą dla siebie opcję.
Stworzenie własnego programu dla jednych może wydawać się trudne, dla innych – banalnie proste. Ważne, że spróbować może każdy! Tym bardziej że nie trzeba prezentować swojej twarzy przed kamerą, czego wiele osób nie lubi albo nawet trochę się obawia. Jeśli masz coś do powiedzenia, daj sobie szansę i zobacz, dokąd Cię to zaprowadzi.
Zdj. główne: Austin Distel/unsplash.com