Jeszcze do niedawna wysokie stanowiska mogli piastować tylko mężczyźni. Powoli zaczyna się to zmieniać, choć w tym obszarze pozostało wiele do zrobienia. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o zmianę stereotypowego myślenia o roli kobiet i mężczyzn w społeczeństwie.
Nie ma reguły ustalającej, kto lepiej sprawdzi się na kierowniczych stanowiskach. To nie płeć powinna tu być czynnikiem determinującym, a zestaw kompetencji, umiejętności i konkretnych cech, które są potrzebne w danej branży. Jednak przez wiele stuleci kobiety odsuwano od wysokich stanowisk, spychając je do pełnienia roli żony i matki, i uznając, że przez biologiczne uwarunkowania nie nadają się do tego, aby zarządzać innymi. Jednak współczesny rynek pracy, zwłaszcza w zachodnich krajach, oferuje kobietom coraz więcej możliwości rozwoju zawodowego, dzięki którym mogą one awansować i obejmować wysokie posady. Styl kobiecego zarządzania może różnić się od męskiego ze względu na doświadczenia czy pewne uwarunkowania biologiczne i kulturowe, których nie jesteśmy w stanie przeskoczyć. Jakie cechy wyróżniają kobietę na przywódczym stanowisku?
Empatia jest jedną z tych cech, które bardziej charakteryzują kobiety właśnie ze względu na uwarunkowania biologiczne. Większość kobiet ma w sobie więcej współczucia, dzięki czemu łatwiej im jest wczuć się w sytuację drugiej osoby. Kobieta szef może bardziej dążyć do tego, aby miejsce pracy było przyjazne i komfortowe dla każdego. Są też pewne kobiece doświadczenia, których mężczyźni nigdy w pełni nie zrozumieją, na przykład ciąża i poród. W przypadku ciąży pracownicy szefowa może okazać więcej wyrozumiałości i będzie wiedziała, jak pomóc w pogodzeniu kariery zawodowej z nową rolą. Mimo że mężczyźni też zostają rodzicami, to nie da się ukryć, że większość obowiązków wychowawczych wciąż częściej spada na kobiety.
Krzywdzące stereotypy społeczno-kulturowe zakładają, że kobiety są tą słabszą płcią. Ale czy na pewno? Kobiecy organizm musi być na tyle silny i psychicznie, i fizycznie, aby przetrwać trudny okres ciąży, porodu i połogu. Mimo zachodzących zmian we współczesnym świecie wciąż wiele kobiet musi udowadniać swoją wartość na rynku pracy i często też dłużej starać się o awans, co wymaga samozaparcia i konsekwencji. Co ważne, kobiety są bardziej otwartymi rozmówczyniami niż mężczyźni. Nie duszą w sobie emocji i przeżyć, tylko o nich opowiadają, dzięki czemu łatwiej im walczyć z trudnościami i szukać rozwiązań.
Kobiety częściej niż mężczyźni wyróżniają się podzielnością uwagi. Ta cecha może szczególnie przydać się na kierowniczym stanowisku, gdy każdego dnia trzeba nie tylko wykonywać swoje obowiązki, lecz także podejmować ważne decyzje i kontrolować pracę pracowników. Ponadto wiele kobiet szefów łączy karierę zawodową z opieką nad dziećmi, co również wiąże się z wielozadaniowością w życiu codziennym.
Kobieta szef może szybciej zauważyć czyjeś problemy i chętniej udzielać pomocy, zwłaszcza tej mentalnej. Są to wartościowe cechy, które przydają się podczas piastowania przywódczych stanowisk, ponieważ pozwalają na budowanie relacji pełnych zaufania, niezbędnego w miejscu pracy. Kobieta szef zazwyczaj nie boi się również poprosić o pomoc czy przyznać do błędu i porażki.
Powyższe cechy mogą, ale nie muszą charakteryzować kobiecy styl zarządzania. Zarówno wielu kobietom, jak i mężczyznom nie brakuje predyspozycji do tego, aby piastować wysokie stanowiska. Kluczowe są tu umiejętności, wiedza, zawodowe doświadczenie. Płeć powinna mieć najmniejsze znaczenie.
Zdj. główne: Brooke Lark/unsplash.com