Często początkujący przedsiębiorcy stają przed problemem wyceniania swoich usług. Faktem jest, że wielu w tej materii kieruje się wyłącznie konkurencją i stara się przebić inne oferty najniższą ceną. I to jest zasadniczo złe podejście.
W procesie wyceny należy wziąć pod uwagę 3 główne czynniki:
Oznacza to, że biorąc pod uwagę te 3 punkty, możesz obliczyć koszt swoich usług według kryteriów: cena maksymalna, cena minimalna i cena optymalna.
Kosztem własnym w tym przypadku są wydatki związane z wykonaniem niezbędnych operacji w ramach świadczonych usług. Można je podzielić na 4 warunkowe grupy:
Osobno warto uwzględnić taką pozycję wydatków, jak podatki i reklama. Po obliczeniu kosztu usługi należy doliczyć procent planowanego zysku.
W tym wypadku bierzemy pod uwagę firmy oferujące usługi o podobnym poziomie merytorycznym i jakościowym. Istotą metody jest monitorowanie ofert bezpośrednich konkurentów i ustalanie konkurencyjnych cen. Nie wystarczy jednak po prostu ustalić ceny „jak na rynku”. W końcu pomimo podobieństwa świadczonej usługi i docelowego konsumenta możesz mieć zupełnie inne wydatki. Dlatego przy wyborze tej metody należy również wziąć pod uwagę swoje koszty.
To podejście zakłada kalkulację kosztu usługi na podstawie jej wartości, unikalności i nieocenionej korzyści, jaką przynosi klientowi. Co więcej, wartość może być zarówno namacalna, to znaczy wyrażona w materialnych zyskach klienta, jak i niematerialna – na poziomie odczuć i doznań. W takim przypadku zawyżony koszt usługi możesz uzasadnić jej prestiżem lub ekskluzywnością.
Krok 1. Oblicz koszty stałe i bezpośrednie związane z procesem świadczenia usługi. Są to koszty, które ponosisz regularnie i niezależnie od ilości usług świadczonych w tym okresie. Aby je obliczyć, musisz sporządzić najbardziej kompletną listę tego, na co wydajesz pieniądze w ciągu miesiąca.
Krok 2. Określ koszty pośrednie i zmienne. Ich wielkość zwykle zmienia się w zależności od zapotrzebowania na usługę i ilości sprzedaży.
Krok 3. Na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania i własnych możliwości określ optymalną ilość usługi (w godzinach), jaką możesz zapewnić klientom. Następnie podziel koszt (krok 1 + krok 2) przez liczbę tych godzin. Będzie to minimalna cena usługi, która pokryje wszystkie koszty i pozwoli Ci pracować bez straty.Krok 4. Zbadaj podaż i popyt na rynku. Przeanalizuj swoich bezpośrednich konkurentów i sprawdź, jaką cenę deklarują. Koszt Twoich usług może mieścić się w przedziale cenowym ustalonym przez rynek, jednak w zależności od innych czynników możesz obniżyć lub zwiększyć cenę. W drugim wypadku niezbędne jest sensowne uzasadnienie wyższego kosztu.
Zdj. główne: Towfiqu barbhuiya/unsplash.com