Polecamy
Jak wyceniać sprzedaż usług?
Biznes i finanse

Jak wyceniać sprzedaż usług?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Często początkujący przedsiębiorcy stają przed problemem wyceniania swoich usług. Faktem jest, że wielu w tej materii kieruje się wyłącznie konkurencją i stara się przebić inne oferty najniższą ceną. I to jest zasadniczo złe podejście.

W procesie wyceny należy wziąć pod uwagę 3 główne czynniki:

  • Konsumenci. Poziom popytu na usługę wyznacza najwyższą cenę. To maksymalna kwota, jaką kupujący są skłonni zapłacić za tego typu usługę.
  • Firma świadcząca usługę. Jest to próg ceny minimalnej, który zapewni firmie rentowność.
  • Konkurenci. Jako aktywni uczestnicy rynku wyznaczają przedział cenowy w niszy.

Oznacza to, że biorąc pod uwagę te 3 punkty, możesz obliczyć koszt swoich usług według kryteriów: cena maksymalna, cena minimalna i cena optymalna.

3 główne podejścia do wyceny usług

  1. Koszt własny + planowany zysk

Kosztem własnym w tym przypadku są wydatki związane z wykonaniem niezbędnych operacji w ramach świadczonych usług. Można je podzielić na 4 warunkowe grupy:

  • stałe – są to koszty amortyzacji sprzętu, czynszu za lokal, dostępu do Internetu itp.;
  • zmienne – koszty materiałów potrzebnych w indywidualnych przypadkach;
  • bezpośrednie – wynagrodzenia pracowników i podwykonawców zaangażowanych w świadczenie usług;
  • pośrednie – wynagrodzenie doradców prawnych, księgowych, a także różne kursy kwalifikacyjne.

Osobno warto uwzględnić taką pozycję wydatków, jak podatki i reklama. Po obliczeniu kosztu usługi należy doliczyć procent planowanego zysku.

  1. Orientacja na ceny konkurentów

W tym wypadku bierzemy pod uwagę firmy oferujące usługi o podobnym poziomie merytorycznym i jakościowym. Istotą metody jest monitorowanie ofert bezpośrednich konkurentów i ustalanie konkurencyjnych cen. Nie wystarczy jednak po prostu ustalić ceny „jak na rynku”. W końcu pomimo podobieństwa świadczonej usługi i docelowego konsumenta możesz mieć zupełnie inne wydatki. Dlatego przy wyborze tej metody należy również wziąć pod uwagę swoje koszty.

  1. „Cena = wartość”

To podejście zakłada kalkulację kosztu usługi na podstawie jej wartości, unikalności i nieocenionej korzyści, jaką przynosi klientowi. Co więcej, wartość może być zarówno namacalna, to znaczy wyrażona w materialnych zyskach klienta, jak i niematerialna – na poziomie odczuć i doznań. W takim przypadku zawyżony koszt usługi możesz uzasadnić jej prestiżem lub ekskluzywnością.

Podsumowanie – wycena usługi krok po kroku

Krok 1. Oblicz koszty stałe i bezpośrednie związane z procesem świadczenia usługi. Są to koszty, które ponosisz regularnie i niezależnie od ilości usług świadczonych w tym okresie. Aby je obliczyć, musisz sporządzić najbardziej kompletną listę tego, na co wydajesz pieniądze w ciągu miesiąca.

Krok 2. Określ koszty pośrednie i zmienne. Ich wielkość zwykle zmienia się w zależności od zapotrzebowania na usługę i ilości sprzedaży.

Krok 3. Na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania i własnych możliwości określ optymalną ilość usługi (w godzinach), jaką możesz zapewnić klientom. Następnie podziel koszt (krok 1 + krok 2) przez liczbę tych godzin. Będzie to minimalna cena usługi, która pokryje wszystkie koszty i pozwoli Ci pracować bez straty.Krok 4. Zbadaj podaż i popyt na rynku. Przeanalizuj swoich bezpośrednich konkurentów i sprawdź, jaką cenę deklarują. Koszt Twoich usług może mieścić się w przedziale cenowym ustalonym przez rynek, jednak w zależności od innych czynników możesz obniżyć lub zwiększyć cenę. W drugim wypadku niezbędne jest sensowne uzasadnienie wyższego kosztu.

Zdj. główne: Towfiqu barbhuiya/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wykorzystać pełny potencjał swojego tabletu z systemem iOS?
Jak wykorzystać pełny potencjał swojego tabletu z systemem iOS?
Podręcznik dla użytkowników tabletów z iOSem, oferujący praktyczne porady i wskazówki, jak wydobyć z nich jak najwięcej możliwości.
Zakup używanego auta – co sprawdzić przed zakupem?
Zakup używanego auta – co sprawdzić przed zakupem?
Kupno samochodu to ekscytujące przeżycie, jednak nie warto dawać się ponieść emocjom. Zobacz, co sprawdzić przed zakupem używanego auta, by nie żałować swojej decyzji.
Dlaczego warto przeprowadzić szkolenia sprzedażowe swoim pracownikom?
Dlaczego warto przeprowadzić szkolenia sprzedażowe swoim pracownikom?
W niniejszym artykule przyjrzymy się, dlaczego warto zainwestować w szkolenia sprzedażowe dla swoich pracowników i jakie korzyści z tego wynikają.
Ostatnie wpisy